THALYS verscherpt haar klantgerichtheid op internationaal niveau

Een moderne integratie strategie, broodnodig voor een succesvolle digitale toekomst

Klant

Thalys

Diensten

Business workshops

Software delivery management

Integration architecture

Mulesoft development

In samenwerking met
Dots&Arrows logoCodrigo logo

Bewire springt mee op deze trein richting digitalisering

THALYS, de bekende rode hogesnelheidstrein, die onder andere in minder dan anderhalf uur van Brussel tot Parijs rijdt, was voor lange tijd haar tijd ver vooruit. Maar net zoals in de meeste sectoren, mag ook THALYS de boot, of in dit geval de trein, van digitalisering niet missen.

Om te voldoen aan de behoeften en wensen van de hedendaagse reiziger én om haar status als marktleider te verstevigen, rolde THALYS het project ThaPaas (Thalys Platform as a Service) uit. Dankzij deze technologische transformatie, waar herbruikbare data aan de basis ligt van een uitgebreid digitaal hervormingsplan, verscherpt THALYS haar klantgerichtheid op internationaal niveau.

Het ecosysteem van Bewire haakte zonder problemen in op de noden van dit ambitieuze project. Om de backend infrastructuur op een efficiënte manier te kunnen vernieuwen en te koppelen aan een grootschalig en modern integratieplatform, moet men immers van verschillende markten thuis zijn. Ons ervaren team van zes developers, één integratie architect en een project manager zorgde voor de implementatie van enkele cruciale onderdelen in het ThaPaas project. Door het opentrekken van de verschillende systemen en de data op een slimme manier te gebruiken, is THALYS niet alleen getransformeerd maar legde ze ook nieuwe sporen aan om te innoveren.

De impact van het ThaPaas project door de ogen van de reiziger

De connectiviteit en integratie van verschillende backend systemen zorgen voor een bron van herbruikbare data, die op cruciale momenten in de Customer Journey ingezet kan worden. Hoe gaat dat concreet in z’n werk? We leggen het u graag uit aan de hand van deze -letterlijke- klantenreis:  

Een tripje naar Parijs op de planning? Dan boek je makkelijk en snel je tickets via de THALYS website of app. Tickets worden voorzien van een barcode en vervolgens gemaild. Printen is niet nodig, de conducteur kan een ticketje scannen vanaf een mobiel toestel.

Het aanmaken en beschikbaar stellen van de tickets aan de reiziger gebeurt via ThaPaas. Ook de betaling van de tickets passeert via ThaPaas en wordt zo doorgestuurd naar de verschillende backend systemen.


Op de dag van vertrek krijgt de stationschef informatie uit de Start on Time frontend app die data krijgt vanuit ThaPaas. Hij weet hierdoor perfect welke treinen er vandaag rijden, waar ze naartoe gaan en hoeveel passagiers er zullen in- en uitstappen.

Hij zorgt ervoor dat je up-to-date blijft over de juiste perronnummers en eventuele vertragingen.


Wanneer de trein klaar is voor vertrek, bekijkt de treinmanager de gegevens van de nieuwe passagiers in de Cockpit Client app. Deze data wordt gegenereerd via ThaPaas en geeft goed zicht op de verschillende passagiers.

Als er minder mobiele personen zijn die assistentie nodig hebben, groepen met kinderen of misschien wel VIP’s, past de treinmanager daar zijn dienstverlening correct op aan. Zo zorgt hij voor een relaxte aanvang van ieders reis!


Eenmaal aan boord van de trein, is het de beurt aan de treinbestuurder om iedereen veilig en op tijd in Parijs te krijgen. Hij gebruikt hiervoor de Fiche Train, die hem informeert over zijn route.

Zijn er merkwaardigheden op zijn traject? Specifieke zaken waarmee hij rekening moet houden? Wat is de specifieke maximumsnelheid en zijn er werkzaamheden? Ook deze informatie wordt opgepikt via ThaPaas. Door het rechtstreekse contact tussen de treinbestuurder en treinmanager, word je direct geïnformeerd over eventueel oponthoud en de uiteindelijke tijd van aankomst in Parijs!


Aangekomen in Parijs, kun je bekijken hoeveel Miles deze treinreis je oplevert. Wanneer je veelvuldig gebruik maak van de THALYS, is het namelijk voordelig om mee te doen aan het loyalty programma.

Via ThaPaas wordt bijgehouden hoeveel Miles er zijn verzameld en bij genoeg Miles kan je, ook via ThaPaas, een geschenk kiezen. Die Miles beginnen zich na een aantal reizen al goed op te stapelen!

Thalys user journey
Bewire IT ecosysteem organigram

Ontdek hoe het Bewire ecosysteem het mogelijk maakte om dit project tot een succes te brengen.

Moderne integratie strategie: API-led connectivity

Als erkend Mulesoft partner, is Bewire het ideale aanspreekpunt voor bedrijven die worstelen met connectiviteit en de integratie van zowel bestaande als nieuwe systemen en applicaties. Daarnaast maken we gretig gebruik van de meest geavanceerde API-strategie van het moment: API- led connectivity.

Hierbij leggen we niet alleen verbintenissen tussen systemen, maar organiseren we de API’s ook op een innovatieve manier. Deze nieuwe strategie resulteert in snellere opleveringen, hogere productiviteit en herbruikbare data. Dé sleutelbegrippen voor een succesvolle digitale toekomst. De infrastructuur van THALYS is op deze manier meer flexibel en klaar voor toekomstige, ingrijpende projecten.

"API’s  zijn zoals Lego, hoe meer je ervan hebt, hoe beter je kan bouwen aan innovatieve diensten"

— CIO THALYS, Erick Cuvelier

One platform to rule them all  

Je merkt het. ThaPaas opent een waaier aan opportuniteiten en zorgt ervoor dat de hoeveelheid data op verschillende manieren gebruikt kan worden voor een betere klantenbeleving.  
Voorheen haalden verschillende applicaties hun data zelf uit allerhande backend systemen. Nu hebben ze maar één aanspreekpunt en dat zorgt voor een opmerkelijke sprong voorwaarts in efficiëntie, gebruiksvriendelijkheid en digitale dienstverlening.  
De nieuwe API-structuur zorgt ongetwijfeld voor een stevige basis voor de verdere digitalisering van THALYS. De toepassingsmogelijkheden zijn vrijwel oneindig en dankzij het integratieplatform kunnen nieuwe digitale projecten veel sneller ontwikkeld worden. De meest courante data is namelijk al toegankelijk via het platform.

Bewire als multidisciplinaire partner 

Het Bewire ecosysteem maakt het mogelijk om vakmensen snel en op een productieve manier samen te brengen die nodig zijn voor de oplevering van een specifiek project. Vanuit de drie pijlers Connect, Create en Anticipate omarmen we een opdracht en bekijken we welke aspecten er nodig zijn om de puzzel in elkaar te laten vallen. ThaPaas werd succesvol door Connectors en Creators onder handen genomen vanuit het domein Software Delivery en Integratie.  
Ook CIO van THALYS, Erick Cuvelier, merkte de voordelen van dit ecosysteem op: “De Bewire experten binnen THALYS maken overduidelijk deel uit van één hechte organisatie, omdat ze schijnbaar moeiteloos en consistent, hoogwaardig werk blijven opleveren in een dynamische werkomgeving zoals die van ons.”

Je bent niets met de juiste oplossing, zonder de juiste partner.

— CIO THALYS, Erick Cuvelier





Het Bewire ecosysteem maakt het mogelijk om vakmensen snel en op een productieve manier samen te brengen die nodig zijn voor de oplevering van een specifiek project.

Connect

Het opzetten van een gestroomlijnde software delivery pipeline is noodzakelijk geweest voor het coördineren van de verschillende MuleSoft ontwikkelingen binnen THALYS. Door het aanstellen van een Agile Project Manager en een dedicated team kan er aan verschillende projecten simultaan gewerkt worden en voorzien we een Single Point of Contact voor THALYS.

Door een goede mix van experten binnen het Bewire Thalys team, peer reviews tussen integratie architect, developers en project manager onderling, creëren we een topteam wat vanaf week één goed heeft kunnen functioneren binnen de wondere wereld van THALYS.

Create

Onze integratie architect zorgt voor het definiëren van een consistent, performant en futureproof integratieplatform op basis van een microservices architectuur, MuleSoft iPaaS technologie en API-Led Connectivity. Daarnaast staat deze in voor een perfecte integratie binnen de huidige systemen met optimale inzetbaarheid van beschikbare features van deze systemen.

Onze certified MuleSoft developers zorgen op hun beurt voor een API implementatie volgens de regels van de kunst, waarbij rekening wordt gehouden met functional en non-functional requirements.