Skip to main content

Eerst zien, dan geloven. Klopt, maar in het geval van netwerken is het eerder ‘eerst doen, dan geloven’. In deze blog ontdek je 5 concrete netwerktips én gouden trucs van ervaren ondernemers. Ready, set, network!

You will never win if you never begin.

Helen Rowland

Netwerken is een werkwoord.

1. Onderzoeken

Doe je research. Zowel wat de netwerkevents die je gaat bezoeken betreft als de platformen waarop je je abonneert. Het kost tijd en moeite (en soms ook geld), maar het is de investering waard. Niets is zo zinloos en frustrerend als je tijd verspillen op een beurs die eigenlijk bedoeld is voor een andere sector of doelgroep, of een event bijwonen waar de andere deelnemers zich enkel op een bepaalde regio focussen.

Netwerktip: Meld je aan op ondernemersplatformen uit jouw regio en sector. Zo blijf je op de hoogte van events en nieuws en connecteer je met gelijkgestemden. Denk aan VOKA, Unizo of check de mogelijkheden bij de Vlaamse Overheid.

Dat geldt ook voor je online netwerk. Linkedin is zeker the place to be, maar net als elk ander social media platform, is de wildgroei aan profielen en pagina’s groot. Om van recruiters die automatisch contacten leggen nog maar te zwijgen. Je netwerk is beter iets kleiner, maar wel relevant, dan alleen maar groot.

Netwerktip: Investeer in LinkedIn Premium. Op die manier krijg je meer inzichten en heb je toegang tot alle features om jezelf op de kaart te zetten als ondernemer.

2. Ondernemen

Als je weet waar je wanneer moet zijn, is het tijd voor actie. De sleutelwoorden? Doen, Durven en praten. Veel praten. Ga ervan uit dat niemand jou ziet staan (wees gerust, dat is niet het geval) en neem zelf het initiatief. Hoe langer je bezig bent en hoe groter je netwerk wordt, hoe makkelijker het netwerken zelf ook wordt, maar alle begin is moeilijk.

Netwerktip: Investeer in visitekaartjes om uit te delen aan interessante mensen die je ontmoet. 

Netwerkevent


Ook hier weer geldt hetzelfde voor je online netwerk. Personal Branding is de manier om ook online de aandacht te krijgen die je verdient. Beschouw jezelf als merk en ga actief aan de slag om je eigen merk in de markt te zetten. Schrijf boeiende LinkedIn-posts die je expertise in de kijker zetten, reageer actief op relevante artikels en posts en zorg voor een herkenbare stijl. Als jij met jouw verhaal een meerwaarde creëert, zullen mensen je onthouden.

Netwerktip: Bereid content voor wanneer je er tijd voor hebt, zo heb je altijd iets achter de hand. Let op: inspelen op de actualiteit en trends is erg sterk, vergeet dat niet!

3. Onderhouden

Deel 3, en meteen het allerbelangrijkste: je netwerk onderhouden. Je bent niets met een stapel visitekaartjes of een hoop telefoonnummers als je er niets mee doet. 

De eerste stap is ervoor zorgen dat de mensen die je hebt leren kennen je onthouden. Voorzie sprekende visitekaartjes (niet 13 in een dozijn), voeg mensen meteen toe op Linkedin nadat je ze ontmoet hebt of laat op een andere manier van je horen kort na een event. 

Netwerktip: Plan wekelijks een ‘netwerkmoment’ in je agenda om door je LinkedIn-feed te gaan, mensen te contacteren, events op te zoeken etc. Op die manier blijf jij top of mind bij je netwerk zonder al te veel tijd en moeite.

Al doende…

Of onze netwerktips écht werken? We vroegen een paar van onze ondernemers en collega’s hoe zij deze tips toepassen en wat hun gouden ‘fieldtips’ zijn.

“LinkedIn Premium is als ondernemer echt een must-have, als je ’t mij vraagt. De suggesties van het platform zijn erg waardevol om de juiste mensen te leren kennen en te bereiken.”

Jeroen Benats
Man houdt presentatie
Vrouw aan computer

“Elke vrijdagochtend is mijn koffie-netwerkmomentje. Ik scroll even door mijn feed, beantwoord berichtjes, doe een eigen post of repots en lees relevante artikels”. Zo blijf ik bij én top of mind.”

Charlotte Portael

5 netwerktips, 1 conclusie

Netwerken is niet gewoon belangrijk als ondernemer, het is onvermijdelijk. Of positiever: onmisbaar. Jij bent het uithangbord van jouw onderneming, en dus moet jij je laten zien en van je laten horen. Ondersteuning nodig bij je (personal) branding, strategie of netwerk? Je bent aan het juiste adres!