Skip to main content

Wat Luca betreft stopt ondernemen nooit. Hij is er zo goed als dag en nacht mee bezig, maar de energie die hij eruit haalt, maakt het dat meer dan waard. Hij vertelt zijn verhaal graag in geuren en kleuren. 10 ondernemersvragen aan Luca Filippone.

1. Ben je altijd al ondernemend geweest? Vertel!

“Absoluut. Ik heb altijd de drive gehad om naast mijn werk in IT ook privé steeds nieuwe dingen op te starten. Ik ben nooit een volger geweest en wil het liefst mijn eigen ding doen. Ik heb een grote interesse in allerlei businessmodellen en alles wat met ondernemen te maken heeft. Als ik bijvoorbeeld een restaurant binnenstap, stel ik me meteen de vraag hoe die business in elkaar zit en hoe ik het zelf zou aanpakken.

Ook privé kan ik het ‘ondernemende’ in mij niet loslaten. Ik ga vaak in gesprek met vrienden die ook een zaak leiden, daar leer je zoveel uit. En toen mijn vriendin een nieuwe job zocht heb ik ook geopperd om iets op te starten.”

2. Bij Bewire spreken we over mensgerichte ideeën, die communitydriven zijn.

Wat versta jij daaronder?

“We staan erop dat alles wat we doen met The Value Hub een meerwaarde is, voor het bedrijf zelf, voor onze mensen, maar ook voor de maatschappij. Een impact hebben op de maatschappij en het leven van bepaalde mensen, dat is het ultieme doel.”

Hoe is jouw ‘mensgericht’ businessidee tot stand gekomen?

“Wij verkopen geen fysieke producten, maar kennisproducten, gedreven door ervaring en intelligentie. De digitale producten die wij maken hebben een grote impact op heel wat mensen, organisaties en teams, om er met de mogelijkheden van AI maar eentje te noemen. Onze mensen en hun kwaliteiten zijn onmisbaar voor het succes van onze organisatie.”

Hoe is jouw onderneming nu deel van dat verhaal?

“Als managementteam focussen wij op onze beurt op de mensen rondom ons. We nemen de feedback van onze medewerkers mee in alles wat we doen. Het zijn zij die opvangen wat er leeft bij klanten. Met mensen omgaan is een specifieke skill. Het is aan ons om dit, aan de hand van coachend leiderschap, zo goed mogelijk uit te dragen.”

3. Wat versta jij onder leiderschap?

Leiderschap is geen one man show.

“Wat mij betreft moet je om goed leiding te kunnen geven omringd worden door de juiste mensen. Mensen die mee vooruit willen en mee aan de kar trekken. We (Jens Mortier en ik) bepalen dan wel mee de richting en komen met ideeën, we hebben gelijkgestemde zielen nodig om dat verhaal mee uit te dragen en om ons (en elkaar) te challengen.”

4. Wat was jouw oorspronkelijke doel met je idee of onderneming? Heb je dat bereikt? Of heb je dat bijgestuurd?

“Voor ik begon te ondernemen, heb ik heel wat projecten gedaan bij verschillende grote klanten. Ik heb daar geen spijt van, maar op een gegeven moment wou ik iets meer. Ik zag het niet meer zitten om projecten te doen op plaatsen waar ik geen meerwaarde kon bieden of in een bepaalde richting werd geduwd, door het management bij klanten. Ik ben toen in gesprek gegaan met Jeroen (Benats) en Tom (Stroobants), mijn eigen managers, en heb dan Codrigo opgestart. Vanuit mijn eigen ervaringen die ik had opgedaan de voorbije jaren, had ik als doel om IT-projecten wél succesvol aan te pakken.

De doelstelling was dan ook om met Codrigo een software factory op te starten waar klanten hun IT projecten volledig bij ons konden laten ontwikkelen. We hebben dat succesvol gedaan voor heel wat organisaties, maar het idee dat alle bedrijven zomaar zouden volgen, was achteraf bekeken gedreven door positieve naïviteit. We hebben dan ook gepivoteerd om ook andere diensten aan te bieden die klanten in hun projectuitdagingen konden ondersteunen. We kwamen tot het besef dat co-creatie essentieel is om doelen te bereiken. Op dat moment hebben Jens en ik de handen in elkaar geslagen, en is The Value Hub geboren. We staan nu niet 2x sterker, maar 40x.”

Ervaring is inzicht, dat weet ik nu, uit ervaring.

5. Waar zie je jezelf, je community en je onderneming over 5 jaar? En over 50 jaar?

“Ik ben van nul gestart, heb stappen gezet en ben een aantal keer flink tegen de muur gelopen, maar daar leer je uit. Door dat vallen en opstaan heb ik veel ervaring opgedaan, en dat doe ik nog steeds. Het lijkt me fantastisch om binnen 5 jaar actief bezig te zijn als sparringpartner van andere ondernemers binnen The Value Hub en hen te helpen steeds weer stappen te zetten, te falen en de draad oppikken.

Binnen 50 jaar droom ik ervan dat mijn beide kinderen ook een onderneming leiden, en dat ik hen kan adviseren. Luisteren zullen ze waarschijnlijk niet doen, maar dat hebben ze van geen vreemden…”

6. Je werd zelf ondernemer bij Bewire, een veilige en ondersteunende omgeving. Welke voordelen heeft/had dat voor jou?

“Voor mij was – en is – het grootste voordeel zonder twijfel dat ik kan terugvallen op de aanwezige kennis en stabiele basis. Initieel moest ik me minder zorgen maken over het budgettaire gebeuren. Dat, en het antwoord op de vragen ‘Hoe werkt business in onze sector?’, Op basis waarvan maken grote bedrijven beslissingen?’ en ‘Hoe kan ik mijn propositie naar voren brengen?’, moet je immers stap voor stap leren ondervinden.”

Dankzij Bewire heb ik toegang tot een uitgebreid netwerk dat mij de kans geeft om stappen te blijven zetten.

7. Vind je dat ondernemers in Vlaanderen voldoende ondersteund worden? Of zouden er meer platformen zoals Bewire moeten bestaan?

“Ik ben tijdens mijn carrière al veel potentieel goede ondernemers tegengekomen, maar vaak zitten mensen met heel wat vragen. ‘Hoe begin ik eraan?’, ‘Wat zijn de risico’s?’, en vooral ‘Waarom zou ik?’. Die laatste heeft vaak te maken met de financiële kant van het verhaal. Financiële stabiliteit is een zorg van velen. Dat talent zou niet verloren mogen gaan, en daarvoor is een community als Bewire goud waard. Als we goede ondernemers een duwtje in de rug kunnen geven om de sprong te wagen, kunnen we heel wat moois teweegbrengen.”

8. Vind je dat The Value Hub maatschappelijke impact heeft buiten het bedrijf? Hoe belangrijk vind je dat?

“Sommige projecten brengen vanzelfsprekend een maatschappelijke impact met zich mee door de inhoud ervan.

Daarnaast zijn we, nu we een zekere grootteorde hebben, consequent bezig met de maatschappelijke impact van bepaalde zaken. We hebben een doel gesteld om de new hires tegen 2026 voor minstens 25% uit schoolverlaters te laten bestaan. Jonge mensen verdienen het om ondersteund te worden en te kunnen groeien, en volgens ons is het onze taak om daarbij te helpen.”

Luca tekent op een whiteboard tijdens een daily standup

9. Hoe keek je initieel naar ondernemerschap en hoe kijk je er nu naar? Is je visie veranderd?

“Ik ben nog steeds even enthousiast als in het begin en heb nog evenveel, of zelfs meer honger om stappen te zetten. Hoe groter we worden, hoe meer energie ik krijg van het ondernemen. Mijn visie is al talloze keren veranderd, vooral door het contact met mensen, zowel jonge mensen met een frisse blik als oudere mensen met heel wat jaren ervaring op de teller. Die contacten doen me meer en anders nadenken over de dingen, waardoor mijn kijk op ondernemerschap blijft evolueren.”

10. Dilemma’s

  • Doen of delegeren? Delegeren, al zijn er soms dingen die ik zelf te graag doe om uit handen te geven.
  • Brainstorms of ingevingen? Ingevingen.
  • Ochtend of avond? AVOND!
  • Teamwork of zelfstandig? Teamwork, 100%.
  • Coach of manager? Coach.
  • Leiderschap: aangeboren of aangeleerd? Aangeboren.
Benieuwd naar het hele ondernemersverhaal van Luca? Je leest het hier!

Leave a Reply